Πανό ΕΠΑΜ Αχαρνών - Καματερού

Παρασκευή 22 Νοεμβρίου 2013

Ο διάβολος στην κυρίαρχη προπαγάνδα ...

του Ηλία Αλεξανδρή*


Ετυμολογία

διάβολος < διαβάλλω < διά + βάλλω

Open book 01.svg Επίθετο

διάβολος, -ον
  1. κακολόγος, συκοφάντης

Open book 01.svg Ουσιαστικό

διάβολος αρσενικό
  1. ο συκοφάντης

Όχι! Αυτό το άρθρο δεν πραγματεύεται θεολογικά ζητήματα για το υπέρτατο κακό αν και κάποιοι θα μπορούσαν να πουν ότι εξετάζει τις μεθόδους και τα μέσα προπαγάνδας που χρησιμοποιούν όσοι  οδηγούν τις σύγχρονες κοινωνίες στο υπέρτατο κακό της εξαθλίωσης, της υποδούλωσης και της απανθρωπιάς.
Ο διάβολος λοιπόν με την αρχαιοελληνική έννοια του είναι αυτός που διαβάλει, που συκοφαντεί, που διαστρεβλώνει την πραγματικότητα ...

Σας θυμίζει κάτι αυτό;
Φαντάζομαι σε αρκετούς η σκέψη πήγε στους σύγχρονους πολιτικούς και δημοσιογράφους στην Ελλάδα και όχι μόνο ...


Ζούμε τα τελευταία χρόνια της εφαρμογής των πολιτικών των μνημονίων μια άνευ προηγουμένου επίθεση σε κάθε είδους δικαίωμα: ατομικό, συλλογικό, κοινωνικό, πολιτικό, κυριαρχικό, νομικό ...
Η επίθεση αυτή, στην έκταση και με τον ρυθμό που υλοποιείται, δεν αφήνει περιθώριο αμφιβολίας ότι ακολουθεί ένα πολύ καλά οργανωμένο διεθνές σχέδιο ...
Η επίθεση αυτή όμως δεν ξεκίνησε με οικονομικά μέσα όπως κάποιοι εύκολα θα πουν.
Προϋπήρχε της εποχής των μνημονίων και έγινε πρώτα από όλα με εννοιολογικά, γλωσσικά και πολιτισμικά μέσα.
Σιγά, σιγά αλλά μεθοδικά ο "διάβολος" τρύπωσε παντού και αλλοίωσε το πολιτικό λεξιλόγιο ώσπου στις μέρες που ζούμε έφτασε να διατρέχει το σύνολο της κυρίαρχης προπαγάνδας των πιο αντιδραστικών κέντρων εξουσίας της λεγόμενης "παγκοσμιοποίησης", που θέλει να επιβάλει ο σημερινός ακραίος χρηματιστηριακός νεοφιλελεύθερος καπιταλισμός.

Κάθε έννοια που ενσωμάτωνε το κοινό καλό, τις κοινωνικές κατακτήσεις, το δικαίωμα των απλών ανθρώπων, τη δικαιοσύνη και το δίκιο του λαού, χτυπήθηκε και χτυπιέται εντέχνως, διαρκώς και με εγκληματική μανία ...

Έτσι λοιπόν ...

Η Ανθρωπότητα έγινε "Παγκοσμιοποίηση". 
Η εργασία έγινε "δουλειά" και "απασχόληση".
Η Παιδεία - Εκπαίδευση έγινε "Κατάρτιση" ... και μάλιστα Επαγγελματική. 
Τα εργασιακά δικαιώματα έγιναν "προνόμια" 
Ο μισθός έγινε "ελάχιστο εγγυημένο εισόδημα". 
Οι τραπεζικές καταθέσεις των μικροκαταθετών έγιναν "επενδύσεις". 
Ο νόμος περί ατιμωρησίας και ανευθυνότητας Υπουργών και εν γένει  "πολιτικών" έγινε Νόμος περί "ευθύνης" Υπουργών
Η σωτηρία των δανειστών και των τραπεζών έγινε σωτηρία της Ελλάδας ή της πατρίδας
Οι απολύσεις στο Δημόσιο έγιναν "κινητικότητα" και "διαθεσιμότητα"
Το Υπουργείο Καταστολής του λαού έγινε Υπουργείο "Προστασίας" του Πολίτη
Το Υπουργείο (πλήρους) Διοικητικής Απορρύθμισης έγινε Υπουργείο Διοικητικής "Μεταρρύθμισης"
Το χαράτσι υπέρ τοκογλύφων έγινε "φόρος αλληλεγγύης".
Το ξεπούλημα των δημόσιων αγαθών και της δημόσιας περιουσίας έγινε "εξυγίανση" και "αξιοποίηση"
Η εφαρμογή των καταστροφικότερων πολιτικών για τον λαό και την πατρίδα έγινε "success story"
Η δραματική μείωση του ΑΕΠ, η αύξηση των ελλειμάτων και η ραγδαία φτωχοποίηση του λαού έγινε "πρωτογενές πλεόνασμα"

Η "διαβολική" προπαγάνδα δεν αρκείται όμως μόνο στα εννοιολογικά και γλωσσικά μέσα αλλά με δόλιο και υπόγειο τρόπο αλλοιώνει τα ήθη και τα έθιμα, τα πολιτισμικά χαρακτηριστικά ολόκληρων λαών. Κι εδώ τον σημαντικότερο ρόλο τον παίζει η τηλεόραση, ακόμα και η ... διαφήμιση! Ναι η διαφήμιση ...

Υπάρχει μια διαφήμιση που παίζεται στην τηλεόραση τελευταία, η οποία είναι χαρακτηριστικό παράδειγμα. Είναι μια τυπική περίπτωση που επαληθεύει το ρητό ότι "ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες".

Κάποιος ξεκινά να πληρώσει ένα λογαριασμό, συναντά στον δρόμο μια γιαγιά που της πέφτει η τσάντα, πάει να την βοηθήσει, το σκυλί της αρχίζει να του γαβγίζει, η γιαγιά παθαίνει υστερία και φωνάζει "κλέφτης", οι περαστικοί τον κυττούν αγριεμένοι, αυτός αρχίζει να τρέχει (μαζί με τη τσάντα), ένα περιπολικό κάποιας ιδιωτικής αστυνομίας! αρχίζει να τον καταδιώκει ... και καταλήγει στο σαλόνι ενός παλαιστή ή πυγμάχου όπου λέει "τώρα άμα σου πω ότι ξεκίνησα για να πληρώσω ένα λογαριασμό θα το πιστέψεις;" ...
Κάποιοι θα πουν ότι είναι μια έξυπνη διαφήμιση ... άλλωστε είναι κολογυρισμένη και με καλό ρυθμό. Πόσοι όμως θα σταθούν σε αυτά που δείχνει αυτή η διαφήμιση και σε όσα υποσυνείδητα περνάει σαν άποψη στον τηλεθεατή, πολίτη, λαό;

Αναρωτηθείτε λοιπόν αν πέρα από το διαφημιστικό μήνυμα, εδώ υπάρχει και "ηθικό δίδαγμα";

Ας δούμε λοιπόν τι στα αλήθεια μας δείχνει αυτή η "διαφήμιση". 

Κατ' αρχήν στην εποχή που οι περισσότεροι έλληνες αφήνουν απλήρωτους λογαριασμούς γιατί δεν έχουν να πληρώσουν, ο "ήρωας" της διαφήμισης μας ξεκινά να πάει να πληρώσει έναν λογαριασμό ... ανήκει μάλλον στους υπόλοιπους λίγους που έχουν ακόμα να πληρώσουν. Η οικονομική κρίση δεν βρίσκεται πουθενά σε αυτή την διαφήμιση ...

Όλα ξεκινούν όταν ο "ήρωας" προσπαθεί να βοηθήσει μια ηλικιωμένη κυρία - αυτό είναι το κλειδί της διαφήμισης - και μετά όλα πηγαίνουν εντελώς στραβά και ο "ήρωας" μας μπλέκει στις χειρότερες περιπέτειες ...

Πως είπατε; Το μήνυμα εδώ είναι "το να βοηθάς τους άλλους είναι επικίνδυνο" και το ηθικό δίδαγμα "κακώς βοηθάς τους άλλους γιατί έτσι συνήθως μπλέκεις σε περιπέτειες, κύττα την 'πάρτη' σου" ! Ο ατομικισμός ως κεντρική ιδέα, ως κυρίαρχη άποψη ... είναι 'διαβολικά' παρών στην διαφήμιση 'μας'. 

Δεν είναι καθόλου τυχαίο που η αδύναμη γιαγιά της διαφήμισης γίνεται μετά υστερική και φωνάζει γιατί έτσι δημιουργούνται οι προϋποθέσεις για να χτυπηθεί ευθέως η άποψη ότι η υπεράσπιση των αδυνάτων και ηλικιωμένων είναι καθήκον μας στην κοινωνία που ζούμε, αφού οι αδύναμοι - και οι ηλικιωμένοι στην περίπτωση μας - είναι τουλάχιστον βλάκες ή μισότρελοι. 

Χωρίς να μπει κανείς σε άλλες ενδιαφέρουσες λεπτομέρειες, αξίζει να σταθεί στο θέμα του "περιπολικού" της ιδιωτικής αστυνομίας. Καταρχήν είναι κραυγαλέα η προσπάθεια με κάθε τρόπο - σήματα, τύπος οχήματος κλπ - να φανεί ότι όντως είναι ιδιωτικό περιπολικό και όχι της ελληνικής, (δημόσιας/κρατικής) αστυνομίας. Η λογική των ιδιωτικοποιήσεων των πάντων και ειδικότερα των δημόσιων υπηρεσιών σε μια και μόνο εικόνα! Ποιοί στα αλήθεια προωθούν αυτές τις πολιτικές; Μα τα μνημόνια και η τρόϊκα της Ε.Ε. και του ΔΝΤ φυσικά, μαζί με τους ντόπιους υποτελείς που αυτοαποκαλούνται κυβέρνηση! 

Νομίζω πως για το τέλος αξίζει να αναφερθεί και το "κερασάκι στην τούρτα". 
Ποιός είναι ο πελάτης αυτής της διαφήμισης; Για ποιον φτιάχτηκε η διαφήμιση αυτή; Για μια τράπεζα, ναι, μια τράπεζα από αυτές για την σωτηρία των οποίων, το καθεστώς μας επέβαλε μιας νέου τύπου κατοχής, δουλοπαροικίας χρέους, μια από αυτές τις τράπεζες που για να ανακεφαλαιοποιηθούν και να "σωθούν" προσωρινά, "κουρεύτηκαν" τα αποθεματικά - με τις αποταμιεύσεις ουσιαστικά του ελληνικού λαού - των ασφαλιστικών ταμείων, επιταχύνοντας την διαδικασία διάλυσης της Δημόσιας Υγείας που βιώνουμε δραματικά σήμερα!

Είναι λογικό να ρωτήσει κάποιος "και εμείς τι μπορούμε να κάνουμε;". 
Ομολογώ ότι η απάντηση σε αυτό το ερώτημα αφορά μια συνολική αλλαγή στην στάση μας ως πολίτες απέναντι στην κυρίαρχη προπαγάνδα που για να αναλυθεί ίσως χρειάζονται βιβλία ολόκληρα, αλλά υπάρχουν πρακτικοί τρόποι αντιμετώπισης. 

Προσωπικά, έκλεισα εντελώς την τηλεόραση αμέσως μετά το κίνημα των πλατειών, και από τότε ενημερώνομαι μόνο από το διαδίκτυο με επιλογή των πηγών πληροφόρησης, τον ξένο τύπο  ή παρακολουθώ μόνο κάποιες εκπομπές στην τηλεόραση κυρίως για να ακούσω πως εξελίσεται αυτή η κυρίαρχη προπαγάνδα και ποιοί είναι οι άμεσα επόμενοι στόχοι όσων πολεμούν εδώ και 4 τουλάχιστον χρόνια τον λαό και την πατρίδα μας.

Εξαίρεση αποτέλεσε η περίοδος όπου λειτούργησε η υπό κατάληψη ΕΡΤ που εδικά από τον Αύγουστο του 2013 ως την μέρα που καταλήφθηκε από τα ΜΑΤ παρείχε - έστω και περιορισμένα - ένα παράθυρο εναλλακτικής ενημέρωσης. 
Είναι χαρακτηριστικό όμως ότι έτσι απέκτησα περισσοτερο χρόνο για να διαβάσω και να ξεδιαλύνω ζητήματα της κυρίαρχης προπαγάνδας που για χρόνια μου είχαν υποβληθεί και με οδηγούσαν σε σύγχιση. 
Σε κάθε περίπτωση είναι σημαντικό, να υπάρξει πλέον από όλους μας  καθαρά κριτική ματιά σε όσα εύκολα και ανυποψίαστα παρακολουθούμε  στα Μέσα Μαζικής Εξημέρωσης - Εξαπάτησης  (όπως θα έπρεπε να αποκαλούνται πλέον τα ΜΜΕ), ή διαβάζουμε και αναπαράγουμε στο διαδίκτυο ή λαμβάνουμε ως "ειδήσεις" με το e-mail μας. 

Γιατί αυτός ο "διάβολος" της νεοφιλελεύθερης αντιλαϊκής  και αντεθνικής προπαγάνδας κρύβεται πλέον παντού, και παρά το γεγονός ότι το βασικό πρόβλημα του λαού μας σήμερα είναι η νέα οικονομική κατοχή, με την φορολεηλασία, την κλοπή των δημοσίων αγαθών και των αποθεματικών και την κατάργηση στην πράξη όλων των δικαιωμάτων - με τέτοιο τρόπο που αυτό να ισοδυναμεί με κατάργηση της ίδιας της Δημοκρατίας και του Συντάγματος - στους λόγους γιατί ο λαός δεν έχει αντιδράσει με την μαζικότητα που θα περίμενε κανείς, θα πρέπει με βεβαιότητα να εντάξουμε και την "διαβολική" επίδραση της προπαγάνδας που δεν αρκείται στο να πει ψέμματα αλλά διαβάλει και διαστρεβλώνει την ίδια την πραγματικότητα όπως και όλα όσα ξέραμε μέχρι σήμερα για την Ιστορία μας, την πατρίδα μας και τις αξίες μας.

Για αυτό και δεν είναι καθόλου τυχαίο ότι το πρώτο στάδιο της τελικής κλιμάκωσης  της επίθεσης που δεχόμαστε ξεκίνησε με το κλείσιμο της Ελληνικής Ραδιοφωνίας Τηλεόρασης (ΕΡΤ). Η επιλογή αυτή πέραν του γεγονότος ότι εξυπηρετούσε άμεσα τα συμφέροντα των μεγαλοεργολάβων ιδιοκτητών των ιδιωτικών καναλιών,  είχε ταυτοχρόνως έντονα συμβολικό χαρακτήρα αλλά και άμεσο αποτέλεσμα στην φίμωση οποιασδήποτε άλλης φωνής πέραν των ιδιωτών εν όψει του επερχόμενου πογκρόμ απολύσεων στον Δημόσιο Τομέα, ενώ παράλληλα δρομολογήθηκε η λεηλασία του Ιστορικού αρχείου της ΕΡΤ που παρέχει πλούσιο αντικειμενικά υλικό για την προάσπιση τόσο του πολιτισμού μας όσο και της ιστορικής αλήθειας που η καθεστωτική προπαγάνδα μισεί όπως .... ο διάβολος το λιβάνι.

Σε αυτές τις συνθήκες η υπεράσπιση της αλήθειας και του δίκιου μας δεν αποτελεί μόνον δικαίωμα μας αλλά πλέον αποτελεί δημοκρατικό και ιστορικό μας καθήκον να ενημερώσουμε με κάθε τρόπο όσους εξακολουθούν να πέφτουν θύματα αυτής της προπαγάνδας που υπερασπίζεται τις πλέον αντιλαϊκές, αντεθνικές και καταστροφικές πολιτικές,  μετατρέποντας ένα ολόκληρο λαό είτε σε κοιμώμενο κοπάδι είτε σε ιδανικό αυτόχειρα. 

Επειδή όπως πολυ συχνά γράφεται τελευταία και στο διαδίκτυο "οι σύγχρονες δικτατορίες δεν χρειάζονται τανκς, αφού έχουν την τηλεόραση" ....

Υ.Γ. Αφιερωμένο σε όσους μου λένε σε συζητήσεις ότι έπαψαν να βλέπουν τα δελτία ειδήσεων για να μην πέφτουν θύματα της προπαγάνδας και της παραπληροφόρησης. 

*Ο Ηλίας Αλεξανδρής είναι μέλος του Ε.Πα.Μ. Αχαρνών - Καματερού και της Π.Γ. του Ε.Πα.Μ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

UA-49932466-1